Ectropion

We spreken van een ectropion wanneer het onderooglid naar buiten krult. Dit treedt in de meeste gevallen op op oudere leeftijd, wanneer de huid en de spieren rond de ogen slapper worden, zodat het onderooglid niet meer strak tegen de oogbol aanligt en naar buiten kan draaien. Het kan ook het gevolg zijn van een aangezichtsverlamming.

ectropion.jpg

Wanneer het onderooglid niet meer tegen de oogbol aanligt, gaat de beschermende functie van de oogleden verloren, waardoor het hoornvlies uitdroogt. Dit kan in eerste instantie pijn, schurend en/of brandend gevoel veroorzaken, en op langere termijn ook permanente beschadiging van het hoornvlies met gezichtsverlies tot gevolg.

Wanneer een ectropion klachten veroorzaakt, is het dan ook aangewezen om een kleine ingreep onder plaatselijke verdoving uit te voeren waarbij het verslapte ooglid weer strak tegen de oogbol aan komt te liggen, zodat het oog niet verder uitdroogt. Hiervoor bestaan verschillende technieken; een individuele preoperatieve evaluatie bepaalt welke techniek zal toegepast worden.

Entropion

We spreken van een entropion wanneer het onderooglid naar binnen krult. Dit treedt in de meeste gevallen op op oudere leeftijd, wanneer de huid en de spieren rond de ogen slapper worden, zodat het onderooglid niet meer strak tegen de oogbol aanligt en naar binnen kan draaien.

De wimpers schuren hierdoor tegen het zeer gevoelige hoornvlies aan, wat pijn, irritatie, schurend en/of brandend gevoel kan veroorzaken. In een verder gevorderd stadium kan het hoornvlies zelfs permanent beschadigd worden zodat het zicht in het gedrang kan komen.

Wanneer een entropion klachten veroorzaakt, is het dan ook aangewezen om het entropion met een kleine ingreep te verhelpen. Hierbij wordt het ooglid verkort in de lengte en de breedte, waardoor het niet meer naar binnen kan draaien en de wimpers niet meer tegen het hoornvlies schuren. Hiervoor bestaan verschillende technieken; een individuele preoperatieve evaluatie bepaalt welke techniek zal toegepast worden.

Andere lesies

Kleine huidaandoeningen rond de ogen zoals wratjes of xanthelasmata (opstapeling van geelkleurig vet onder de huid) kunnen eenvoudig weggenomen worden met het Ellman radiochirurgie toestel.

Wratjes worden onder lokale verdoving weggeschaafd, waarna een korstje op de huid achterblijft dat spontaan verdwijnt.

Afhankelijk van de grootte worden xanthelasmata in een keer of in verschillende keren weggenomen onder lokale verdoving. Nadien wordt de huid weer dichtgehecht; de draadjes worden na een weekje weggenomen.