Wat is het probleem?

Retina

Retina en suikerziekte (diabetes mellitus)

Wat is het probleem?

Suikerziekte (diabetes mellitus) geeft bij zeer veel patiënten afwijkingen aan het netvlies.

• Door het verhoogde bloedsuikergehalte geven de rode bloedcellen minder zuurstof af. De wanden van de bloedvaten verdikken, wat maakt dat het bloed minder vlot doorstroomt. De netvliescellen krijgen hierdoor te weinig zuurstof en werken slechter.

• Via de verdikte bloedvatwand lekken eiwitten uit het bloed, die het netvlies doen opzwellen. Het zwellen van de cellen verstoort hun werking, het vocht zit in de weg.

• Door de verzwakking van de wand van de haarvaten ontstaan uitstulpingen, kleine bolletjes op de vaten, zogenaamde microaneurysmata. Vanuit beschadigde vaten kunnen ook klein bloedingen ontstaan.

Klachten

De afwijkingen aan het netvlies kunnen zonder veel klachten verlopen zolang ze zich buiten het centrum van het oog afspelen. Er is dan enkel een 'perifere diabetische retinopathie'.

Zodra vochtophoping of bloedinkjes optreden in de gele vlek (de macula), wordt het zicht duidelijk en merkbaar gestoord. U hebt dan een 'diabetische maculopathie'.

Jaarlijks onderzoek bij de oogarts is het minimum voor elke diabetespatiënt. Eens zich afwijkingen voordoen, moet men vaker nagekeken worden. Bij het onderzoek test men het zicht, de oogdruk en het netvlies. Om netvlies goed te onderzoeken wordt vaak de pupil gedilateerd. Hierbij wordt de pupil vergroot met behulp van druppels. Het zicht wordt daardoor wazig. Zelf autorijden is nadien niet aan te raden.

Diagnose

Om de toestand van het netvlies in te schatten, worden foto's van het oog genomen na het inspuiten van een contraststof in de arm. We noemen dit een fluoangiografie. Voor dit onderzoek worden de pupillen steeds wijd open gezet.

Indien u vroeger allergisch reageerde op contrastmiddelen, vermeld dit zeker aan de verpleegster.

fluo-angiografie.jpg

Fluoangiografie bij diabetes kan zones aantonen waar zuurstoftekort heerst. Deze zones geven aanleiding tot de vorming van nieuwe bloedvaten, die van slechtere kwaliteit zijn.

Dit moet met lasertherapie behandeld worden.

OCT.jpg

Een OCT-scan (Optical Coherence Tomography) (geen stralingsrisico) kan eventueel aangewend worden om na te gaan of er vochtophoping is in de gele vlak of macula, het centrale deel van het netvlies verantwoordelijk voor het fijne detailzicht.

Metabole controle

Het belangrijkste om oogproblemen te voorkomen is een zo goed mogelijk geregeld bloedsuikergehalte, evenals andere cardiovasculaire risicofactoren zoals verhoogde bloeddruk en verhoogde cholesterolwaarden.

Argonlaser

argon-laser.jpg

Bij vergevorderde stadia wordt meestal de argonlaser gebruikt. Met behulp van groen licht worden de zones behandeld waar te weinig zuurstof komt. De gezonde weefsels krijgen dan meer zuurstof en nieuwe, zwakkere bloedvaten worden niet meer gevormd of trekken zich terug. Hierdoor kan het ziekteproces vertraagd worden. Diabetes blijft echter een chronische ziekte en ook de ogen blijven zorg nodig hebben.

Wat is er nog mogelijk?

• Er wordt nu onderzoek gedaan om de vorming van bloedvaten tegen te houden door middel van anti-groeimiddelen (anti-VEGF) die in het oog ingespoten worden. Deze producten blijken een gunstig effect te hebben, vooral bij centrale vochtophoping in de gele vlek of macula.

• Voor vergevorderde oogaantasting is soms een vitrectomie nodig. Dit is een operatie waarbij het glasvocht verwijderd wordt om te vermijden dat door de slechte nieuwe bloedvaten bloedingen of een netvliesloslating verwekt wordt.